نوشته شده توسط : بهمن احمدوند

سرزمین هزار «سرآب»
سرزمين هزار «سرآب»

 

 


بیشتر مسافرانی كه عازم شهرهای شمالی ایران می‌شوند دوستدار طبیعت و سرسبزی اند. اگر شما هم جزو این دسته از گردشگران هستید، به شما پیشنهاد می‌كنیم به نهاوند سفر كنید.

 

 

با این‌كه نهاوند از شهرهای تاریخی كشورمان به حساب می‌آید اما از نظر طبیعت و گردشگری طبیعی بسیار غنی است و می‌تواند پذیرای مسافران و گردشگران بسیاری باشد.

نهاوند از شهرهای استان همدان و از مناطق سردسیر كشور است و به همین دلیل بهترین زمان سفر به این شهر، فصل‌های بهار و تابستان است.

سرزمين هزار «سرآب»

نهاوند را شهر سرآب‌ها می‌نامند چرا كه چندین سرآب با چشمه‌های مختلف و جوشان در این منطقه وجود دارد كه به عنوان گردشگاه و تفریحگاه شناخته می‌شود.

‌از مهم‌ترین سرآب‌های این منطقه می‌توان سرآب گیان نهاوند، سرآب گاماسیاب، سرآب كنگاور كهنه سرآب ملوسان و سرآب فارسبان را نام برد كه به معرفی برخی از آنها می‌پردازیم تا به شما در شناخت مكان‌های دیدنی و تفریحی این شهر كمك كرده باشیم.

 

سرآب گیان نهاوند

سرآب گیان، با چشمه‌های جوشان، پرآب و زلال خود یكی از تفریحگاه‌های این شهر است و در 22 كیلومتری جنوب غربی نهاوند قرار دارد. معنی لغوی سرآب، همان سرچشمه است و سرآب گیان در كوهپایه‌های «گرین» از رشته ‌كوه‌ ‌زاگرس قـــرار دارد و در مسیر آن، جنگلی طبیعی با وسعت بیش از 100 هكتار قرار دارد .

این جنگل دارای درختان كهنسال بلوط، چنار، زالزالك (گویچ) گرو، بید، ون، زبان گنجشك، داغداغان، آلوچه، مو، انجیر، گلابی، گوجه وحشی، نبهو و بادام وحشی است. سرآب و جنگل و منطقه اطراف آن ‌یكی از جاذبه‌های طبیعی مناسب ‌‌در این منطقه گردشگر‌ی است.

اطراف سرآب گاماسیاب را جنگل‌كاری و محوطه‌سازی كرده‌اند و این موضوع موجب شده است گردشگرانی كه عازم این منطقه می‌شوند، امكان استفاده از امكانات رفاهی بیشتری داشته باشند

سرآب گاماسیاب

سرآب گاماسیاب كه از بزرگ‌ترین چشمه‌های ایران است، در 20 كیلومتری جنوب نهاوند قرار دارد. این سرآب از دره‌های شمالی رشته كوه گروین (كوه چهل نابالغان) سرچشمه می‌گیرد و در مسیر خود روستاها، باغ‌ها و زمین‌های كشاورزی بسیاری را سیراب می‌كند.

جالب است بدانید كه این رود در استان همدان، گاماسیاب‌ در استان كرمانشاه، قره سو‌ در عبور از استان لرستان سیمره و در استان خوزستان كرخه خوانده می‌شود و در پایان به هورالعظیم می‌پیوندد.

سرزمين هزار «سرآب»

غاری طبیعی در بالا دست چشمه‌ها وجود دارد كه دیدن آن برای مسافران خالی از لطف نیست. اطراف سرآب گاماسیاب را جنگل‌كاری و محوطه‌سازی كرده‌اند و این موضوع موجب شده است گردشگرانی كه عازم این منطقه می‌شوند، امكان استفاده از امكانات رفاهی بیشتری داشته باشند.

سرآب‌های ملوسان، فارسبان و كنگاور كهنه از دیگر سرآب‌های منطقه است كه هر كدام با داشتن ویژگی‌های خاص و متفاوت، گردشگران و مسافران را به سوی خود می‌خوانند.

برای نمونه سرآب ملوسان یكی از بهترین مناطق پرورش بز كوهی و گونه‌های مختلف شكار بوده است یا در نزدیكی سرآب كنگاور كهنه، یك درخت تنومند و كهنسال چنار وجود دارد كه بیش از 400 سال عمر دارد.

اطراف سرآب كنگاور كهنه درختان بسیار زیبا و كهنسال دیده می‌شود كه از نوع چنار و بید هستند و چهره طبیعت را دلنواز كرده‌اند.

سرزمين هزار «سرآب»

 

قنات های شهر

سرسبزی نهاوند فقط از آب سرآب ها نیست؛ این شهر از چند رشته قنات و چشمه سیراب می‌شود که عبارتند از.

قنات قیصریه که دارای 4 سنگ آب است و از قنوات قدیمی شهر بوده در قیصریه خرابه مظهر شده خانه‌های چهار باغ و راسته میرزا آقا را سیراب می کند.

قنات چشمه عبدل که دارای یک سنگ آب است در علیای محله سادات مظهر شده قسمتی ازمحله سادات میرزا آقایی و چهار باغ را سیراب می کند.

قنات پهلوان محمدصادق که فعلاً دارای یک سنگ آب است و قسمتی از محله چهارباغ را سیراب می کند.

قنات گلشن در محله گلشن مظهر و آن محل را مشروب می‌نماید. علاوه بر اینها چند چشمه نیز به نام چشمه علی، دو خواهران، چاله اولاد و چشمه ملامحمد طاهر مورد استفاده‌است.



:: موضوعات مرتبط: مکان های تفریحی نهاوند , شهر سرابها , ,
:: بازديد از اين مطلب : 742
|
امتياز مطلب : 0
|
تعداد امتيازدهندگان : 0
|
مجموع امتياز : 0
تاريخ انتشار : پنج شنبه 15 تير 1395 | نظرات ()

صفحه قبل 1 صفحه بعد

بک لينک بک لينک